شهربانو
بانوی شهر زیبا و پر رمز و راز طبیعت و سلامتی...
قالب وبلاگ
نويسندگان




این توصیه‌ها که تمامی آن‌ها براساس تدابیر سلامت و تندرستی طب سنتی ایران گردآوری شده است از جمله بهترین راه‌کارها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصل‌های سرد سال از قبیل سرماخوردگی، زکام، آنفلوآنزا، آبریزش بینی و دیگر بیماری‌های رایج این فصل است.

با شروع فصل پاییز و کاهش دمای هوا رعایت نکاتی کاربردی و بسیار ساده می‌تواند سلامت و تندرستی شما و اعضای خانواده‌تان را در طول پاییز و زمستان تضمین کند، بنابراین اگر به توصیه‌های ما عمل کنید و مو‌به‌مو آن‌ها را انجام دهید خواهید دید که در این زمستان در مقایسه با زمستان‌های گذشته کمتر سرماخوردگی را تجربه می‌کنید یا اصلا به سرماخوردگی مبتلا نمی‌شوید. این توصیه‌ها که تمامی آن‌ها براساس تدابیر سلامت و تندرستی طب سنتی ایران گردآوری شده است از جمله بهترین راه‌کارها برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های فصل‌های سرد سال از قبیل سرماخوردگی، زکام، آنفلوآنزا، آبریزش بینی و دیگر بیماری‌های رایج این فصل است.

  شلغم بخورید

تا می‌توانید در فصل پاییز و زمستان شلغم بخورید. از دیدگاه درمانگران طب‌سنتی شلغم یکی از مفیدترین سبزی‌هایی است که در پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی و بیماری‌های فصل پاییز بسیار موفق عمل می‌کند. اگر امکان تهیه و طبخ شلغم به‌صورت روزانه برای شما دشوار است، سعی کنید یک روز در میان شلغم بخارپز شده را برای خود و خانواده‌تان آماده کنید و آن را در وعده غذایی یا میان‌وعده‌ها به فرزندان‌تان بدهید. دقت کنید، حتما شلغم‌ها را بخارپز کنید زیرا آب‌پز کردن شلغم تا حدود زیادی از خواص و فواید آن کم می‌کند.

 خانه را گرم کنید

با نزدیک شدن فصل سرد سال تجهیزات گرمایشی منزل را کنترل کرده و آن‌ها را برای متعادل نگه داشتن دمای هوا و گرم کردن فضای خانه آماده کنید. استراحت کردن در هوای سرد، دراز کشیدن بر زمینی که سرد است و خوابیدن در محیطی که دمای آن کم است حتی برای یک شب موجب کاهش توان و ایمنی بدن شده و بدن را برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند زکام و دردهای مفصلی و استخوانی آماده می‌کند.

هوای خانه را ضدعفونی کنید

برای ضدعفونی کردن و پاکسازی هوای خانه و اتاق در فصل‌های سرد سال بهترین راه استفاده از بخورهای گیاهی است. بخور گیاهانی مانند اکالیپتوس، بابونه و نعنا از جمله بهترین راهکارها برای حفظ میزان رطوبت هوا و پیشگیری از خشک شدن آن است. ضمن آن‌که این بخورها به پاکسازی هوا و ضدعفونی‌کردن آن نیز کمک می‌کند و مانع از انتقال بیماری از طریق هوا می‌شود.


  یخ‌ساز یخچال را خاموش کنید

 در فصل پاییز و زمستان از نوشیدن آب سرد و آبی که با یخ خنک شده باشد پرهیز کنید. به اعتقاد درمانگران طب سنتی، نوشیدن آب سرد در فصل پاییز موجب ضعیف شدن عضلات حنجره و حلق شده و در نهایت گلو را با ضعف و اختلال روبه‌رو می‌کند. افرادی که در فصل‌های سرد سال آب سرد می‌نوشند عموما از گلو‌درد و گرفتگی صدا در این ماه‌ها رنج می‌برند.


  از این غذاها دوری کنید

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در فصل پاییز آن است که همزمان با شروع این فصل و حتی یکی،‌ دو هفته پیش‌تر از آن برنامه و رژیم غذایی خود را اندکی تغییر دهید. به این معنی که از مصرف برخی از غذاها و مواد خوراکی مانند انواع غذاهای آماده، فست‌فود و غذاهایی که با سوسیس، کالباس و تن ماهی تهیه می‌شود، پرهیز کنید. این مواد‌غذایی به این دلیل که سرشار از نمک، ادویه و افزودنی‌ها و مواد نگه دارنده هستند موجب کاهش توان سیستم ایمنی بدن می‌شوند، میزان رطوبت بدن را نیز کاهش داده و بدن را برای جذب ویروس‌ها و عوامل بیماری‌زا مستعد می‌کنند.

  نکات مهم برای استحمام

 یکی از مهم‌ترین نکاتی که درمانگران طب سنتی برای استحمام در فصل پاییز به آن اشاره می‌کنند پرهیز از ریختن آب سرد یا قرار گرفتن در آب سرد است زیرا حمام‌کردن با آب سرد موجب تنگ‌شدن منافذ بدن می‌شود و انسدادهایی در سطح پوست به‌وجود می‌آورد که مانع از دفع مواد زائد درون بدن از طریق این منافذ می‌شود و این مسئله خود منجر به حبس مواد زائد در بدن و آمادگی بدن برای ابتلا به بیماری‌های مختلف در فصل سرد می‌شود.

 کنترل مزاج را  به دست بگیرید

برای کنترل و تعدیل مزاج و همینطور برای پیشگیری از تجمع و انباشته شدن بدن از اخلاط مختلف در فصل پاییز بهترین روش اصلاح شیوه تغذیه و مصرف موادغذایی است که متناسب با ساختار بدن هر فرد توسط درمانگر طب سنتی به او توصیه می‌شود اما یکی از عمومی‌ترین نکات برای تعدیل مزاج جایگزین کردن میوه‌های خشک شده با میوه‌های تازه است. البته بهتر است این میوه‌های خشک شده به‌صورت طبیعی و بدون افزوده شدن مواد شیمیایی خشک شده باشند.

  این شربت دشمن سرماخوردگی است

برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی در کودکان زیر 5 سال یکی از بهترین روش‌ها تهیه شربت شلغم است. برای تهیه این شربت کافی است چند شلغم تازه و رسیده را خوب بشویید و آن را در مقدار کمی آب بجوشانید. شیره باقی مانده از جوشانده شلغم را با مقداری عسل یا نبات شیرین کرده و آن را به کودک بدهید. نوشیدن این شربت موجب تقویت سیستم ایمنی و توان مقاومت بدن در مقابل بیماری‌هایی از قبیل سرماخوردگی، زکام و آبریزش بینی می‌شود.


درمان سرفه‌های خشک با آویشن

بخور آویشن و تنفس هوایی که عصاره آویشن در آن وجود دارد، یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای درمان و کنترل سرفه‌های خشک است. اگر با شروع فصل سرد دچار سرفه‌های خشک می‌شوید و این مسئله موجب آزار شما و ایجاد خراش در گلوی شما می‌شود، بهترین روش برای از بین بردن آن تنفس 15 دقیقه از بخور آویشن 2بار در روز است. اگر بخشی از فعالیت‌های خود را خارج از منزل و در محیط کار انجام می‌دهید توصیه می‌کنیم این بخور را در محل کار خود نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید، استفاده از این بخور برای کودکان زیر 2 سال حتما باید با تجویز درمانگر و زیر نظر متخصص کودک باشد.

به غذای‌تان دارچین بزنید

دارچین یکی از گیاهان دارویی مفیدی است که در فصل سرد سال برای پیشگیری از ابتلا به سرماخوردگی کارایی زیادی دارد. بنابراین بهتر است با شروع فصل سرد سال تقریبا از نیمه‌های پاییز این گیاه دارویی را به برنامه غذایی خود اضافه کنید. می‌توانید این گیاه دارویی خوشبو را به‌صورت چای، دم‌نوش یا ادویه در غذاهای‌تان مصرف کنید. برای تهیه چای و حتی غذا بهتر است از چوب دارچین استفاده کنید تا بهتر بتوانید از خواص مفید آن بهره‌مند شوید.

چای گل‌گاوزبان بنوشید

نوشیدن چای گل‌گاوزبان که با لیموعمانی تهیه شده باشد در شرایطی که به سرماخوردگی مبتلا هستید بسیار کمک‌کننده است. نوشیدن این چای و گرم نگه داشتن بدن این امکان را فراهم می‌کند تا بدن سموم و مواد زائد را به همراه تعریق از خود دفع کند و سلامت زودتر از مدت زمان معمول به بیمار بازگردد. علاوه بر این نوشیدن این چای در زمانی که دچار دردهای مفصلی ناشی از ابتلا به سرماخوردگی هستید بسیار کمک‌کننده است.

 

 و اما........

چه بخوریم تا آنفلوآنزا نگیریم؟


 همان‌گونه که می‌دانید با سرد شدن هوا آنفلوانزا شیوع بیشتری پیدا می‌کند. آنفلوانزا یک بیماری تنفسی به شدت مسری است که از طریق ترشحات تنفسی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه و همچنین از طریق تماس با اشیای آلوده به ویروس منتشر می شود.

یکی از راه‌های پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفلوانزا، تقویت سیستم ایمنی مانند نوشیدن مایعات به مقدار کافی، تغذیه مناسب، سبک زندگی سالم (تغییر و اصلاح عادات معمول زندگی) است.

نوشیدن مایعات به مقدار کافی:


باید به مقدار فراوان مایعات نوشید، چون ویروس آنفلوانزا در محیط خشک بیشتر از محیط مرطوب زنده می‌ماند. در نتیجه نوشیدن مقدار کافی مایعات غشاهای مخاطی را که عامل اصلی ایمنی است، مرطوب. همچنین مصرف مایعات موجب دفع سریعتر ویروس ها از سطوح می‌شود. در واقع مصرف هر چه بیشتر مایعات البته تا حد تحمل فرد برای پیشگیری از بیماری و جلوگیری از کم آبی است.

در زمان بیماری لازم است هرچه می‌توانید مایعات گرم مانند چای، قهوه و ... بنوشید. اثر نوشیدن مایعات گرم مشابه قرقره کردن آب نمک بوده، اما به‌صورت معکوس است. با قرقره کردن ویروس از بدن خارج می شود و با نوشیدن مایعات گرم، ویروس را به داخل معده انتقال می‌دهیم که در آنجا امکان تکثیر ندارد.


تغذیه مناسب:

 


تغذیه نقش روز افزونی در پیشگیری و درمان بیماری دارد یک رژیم غذایی خوب می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند و سیستم ایمنی قوی می‌تواند در مقابل بیماری آنفلوانزا مقابله و دفاع کند. یکی از عامل‌های موثر در تقویت سیستم ایمنی آنتی اکسیدان‌ها ( آنتی اکسیدان‌ها بدن را در برابر رادیکال های آزاد محافظت می‌کنند)هستند. همچنین رادیکال‌های آزاد موجب تخریب و اکسید شدن سلول‌های بدن می‌شوند و نتیجه آن جهش ژنی و کشتن سلول‌ها است. در واقع آنتی اکسیدان‌ها بدن را از گزند رادیکال‌های آزاد در امان نگه می‌دارد. یعنی آنتی اکسیدان ها ضد زنگ هایی هستند که به بدن و به سلول‌ها می‌زنیم.


روش های تغذیه مناسب:

عدم استفاده از فست فودها و غذاهای آماده: فست فودها و نوشیدنی‌های با شکر امکان دارد لذیذ و خوشمزه باشد ولی باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود باید از غذاهای حاوی ماده غذایی غنی و کامل مانند سیر، پیاز، چای سبز، قارچ، فلفل قرمز، نعناع، آویشن، زنجبیل، گل میخک و زیره سبز  استفاده کرد.

استفاده از میوه و سبزیجات: بیش از 100 نوع آنتی اکسیدان مرکب وجود دارد که برای تقویت سیستم ایمنی و تعمیر سلول‌های آسیب دیده بسیار سودمند است

 میوه های حاوی خاصیت آنتی اکسیدان شامل میوه های خانواده ی مرکبات، انار، انگور، سیب، کریپ فروت و آلو است.

همه سبزیجات چارپرمثل: بروکلی، گل کلم، کلم و ...

سبزیجات برگدار سبز مثل: کدو، هویج، اسفناج و نخود فرنگی

استفاده از شیر و لبنیات:  خانواده لبنیات نظیر شیر، ماست، پنیر و ... منبع بسیار خوب کلسیم، فسفر، ویتامین گروه B مانند ریبو فلاوین، روی و اسید پانتوتنیک است.

ماست یکی از لبنیات‌های پرخاصیت است که دارای خاصیت پروبیوتیک است یعنی حاوی میکروب‌های زنده مفیدی است که با جایگزین شدن در معده و روده این اندام‌ها را از وجود باکتری‌های بیماری‌زا محافظت می‌کنند. همچنین به افزایش سطح ایمنی بدن کمک می‌کند.

 استفاده از مغزها و دانه‌ها: دانه‌های به رنگ تیره، دانه‌های کدو تنبل و آفتابگردان، آجیل‌ها به سبب داشتن عنصر روی باعث تقویت سیستم ایمنی می شوند.

 استفاده از چربی‌های مفید: اسیدهای چرب ضروری نقش اصلی را در غشای سلول و عمل کرد آن ایفا می‌کنند. منابع غنی این اسیدها شامل: ماهی، روغن زیتون، روغن نارگیل، مغزها و دانه‌ها است.


الگوی زندگی مناسب:


سبک زندگی سالم شامل آن دسته از رفتارهای فردی است که فرد را در مقابل بیماری محافظت می‌کند یا خطر بیمار شدن فرد را به حداقل می‌رساند.

 ورزش: ورزش منظم و ملایم باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش خطر عفونت‌های ویروسی مثل آنفلوانزا می‌شود. ورزش با رها سازی سلول‌های بیگانه خوار در خون و حمله به باکتری‌ها باعث کاهش دوره بیماری می‌شود.

خواب: بدن انسان در هنگام خواب سلول‌ها و بافت‌های صدمه دیده خود را ترمیم می‌کند عدم خواب کافی اثری منفی بر روی سیستم ایمنی دارد.

 استرس: استرس موجب سرکوب سیستم ایمنی بدن شده و فرد را مستعد ابتلا به بیماری‌های مختلف می‌کند.


اقدامات پیشگیرانه


 تاجایی که می توانید استراحت کنید، دست‌های خود را چندین بار در روز با آب و صابون بشویید، هیچ‌یک از اجزاء صورت خود را لمس نکنید، دو بار در روز با آب نمک ولرم قرقره کنید، سیگار نکشید زیرا آن موجب آسیب به مخاط ریه می‌شود و فرد را مستعد ابتلا به عفونت‌های تنفسی مختلف به طور همزمان می‌کند.

منبع :سلامت نیوز

[ یکشنبه ۱ آبان ۱۳٩٠ ] [ ٧:۳٥ ‎ق.ظ ] [ شهربانو ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

سلام و درود فراوان به همه ی دوستان شهربانو به شهر سلامتی خوش آمدید...قصد دارم در این وبلاگ از همه ی فرمول های طبیعی برای لاغری و غذاهای سالمی که باخیال آسوده میشه استفاده کرد بنویسم قصد دارم از راه های سالم تر زیستن در این دنیای پر هیاهو بنویسم... از نعمت های فراوونی بنویسم که همیشه بهترین نوعشون در اختیارمون هست اما متاسفانه به علت ندونستن اهمیت موضوع بدترین نوعش رو استفاده می کنیم و دردسرهای فراوونی اتظارمون رو می کشن... امیدوارم از مطالب این وبلاگ استفاده کنید.
امکانات وب



بازی آنلاین




بنیاد خیریه مهر نور, بنر حمایتی,بنر خیریه,بنر مهر نور

بانك اهداكنندگان سلولهای بنیادی ایران